søndag 27. mai 2012

Hornskyr


De har det godt, kyrne på Horn. De får gå ute hele sommeren og beite på marka. Jeg ser dem i år også på tur til og fra hytta. Enten gresser de eller så ligger de og tygger drøv. Vær og vind affiserer dem ikke, de lar verden gå sin skjeve gang, synes det som. Storfjøs, effektiv fellesdrift og innelive hele året er et ukjent fenomen for dem, heldigvis, vil noen kanskje si.
Min umiddelbare tanke hver gang jeg ser dem drøvtyggende ligge der og døse, er mer den humoristiske assosiasjonen om hvor fint det kunne vært med fire mager å nyte maten med, i stedet for den ene jeg daglig propper godsaker i. Ville matgleden vært firedoblet, den og?
“The answer is blowin' in the wind” kan jeg huske Bob Dylan sang i en vise i 1963. Kanskje like godt det, i denne sammenhengen… Ha en fin første pinsedag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar