torsdag 6. oktober 2011

Roland

På min tur til Ylvingen tidligere i høst, kom jeg over færingen “Roland” på en av bryggene der. Med tydelig referanse til nrk-serien ”Himmelblå” har eieren kalt båten for ”Roland”; en av rollefigurene i serien. Ofte kaller man båter med kvinnenavn, men her ble altså båten oppkalt etter ”han Roland”. Og jeg kan skjønne navnevalget; Roland var kjent som ”sta og tidvis vanskelig, men sjarmerende og humoristisk”. Det er en karakteristikk man uten videre kan gi båttypen også, om man har seilt færing.

Selve TV-serien ”Himmelblå” interesserte meg ikke så mye, selv om det var artig å se bildene fra området jeg stadig farter rundt i. Og av båtene i serien; også seilbåten som jeg sammen med en kamerat seilte tilbake til eieren i Bodø etter at innspillingene var ferdige.
Det er ikke alltid så lett å skjelne mellom fiksjon og virkelighet, er det vel…?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar