lørdag 1. oktober 2011

Gamle griser

Forstår meg ikke på gammelmonsen. Når jeg slipper ham inn og gir ham mat om morgenen, stuper han i matfatet sitt og forsyner seg høylydt mens jeg lager min frokost. Ikke noe rart i det, egentlig, etter en lang natts jakt, -eller kanskje bare sløving nede i hagen, i gapahuken. Men er han ferdig å spise før jeg har fått satt meg i sofaen med min mat og pc’n, farer han remjende att og fram på gulvet til jeg har plassert meg; han tåler ikke at jeg er sein, da får jeg høre det. Så raskt opp i sofaen ved siden av meg og han er svært nøye med å få morgenkosen; å bli klådd litt bak i nakken. Fort ferdig med det, og han sovner tungt. Samme prosedyre hver morgen, år etter år. Vi pensjonister får ha morgenen sammen.

Og skulle jeg glemme meg og overse ham, blir han stresset og bråkete. Resten av dagen er det ikke så nøye, ser det ut til. Kanskje er det noe i ordtaket ”at selv gamle griser trenger stell og omtanke”...?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar