tirsdag 4. oktober 2011

Marna

Lyden av en Marna; en 8 – 12 hk dobbelsylindret bensin båtmotor, fikk meg til å gjøre en ekstra omvei nedom gjestehavna i Brønnøysund på min tur til Mega her forleden dag. Det var ren lykke å stå på kaikanten og høre motoren gå på tomgang mens eieren var på land og handlet. Lyden var slik en båtmotor skal høres ut, for en som er litt opp i årene, som meg. Og båten så ut som en båt; av tre med styrehus framme og med mesanmast.

Motorytelsen var sikkert liten i forhold til båtstørrelsen, men hvem har det travelt med en motor med slik lyd og så myk gange?  En motor skapt for seidorging i stille sommerkvelder, eller fiske med juksa i godvær utover morgenkvisten.

Kom på at jeg hadde en slik motor i en 25’ Arendalssnekke jeg eide først på 80-tallet, før seilinteressen tok overhånd…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar