mandag 3. oktober 2011

Eventyr

I november i 1971 ga Posten ut 3 frimerker med motiv fra norske folkeeventyr med Erik Werenskiolds illustrasjoner til Asbjørnsen og Moe’s eventyr; ”Kjerringa mot strømmen”, ”Presten og klokkeren” og ”Følgesvennen”. Som saksbehandler i Postdirektoratet, ved Frimerkeforvalteriet som det het den gangen, jobbet jeg med denne utgivelsen også. Under arbeidet ble det nevnt av fagansvarlig kunstner at man alltid tenker på og opplever eventyrene i svart/hvitt. Derfor er også alle tre motivene på frimerkene i svart/hvitt.

I alle år etterpå, når jeg har lest eller hørt eventyr, har denne påstanden dukket opp i minnet og gitt meg noen timers hodebry mens jeg har strevd med å finne ut av om jeg virkelig tenker eventyrene i svart/hvitt eller i farger. Jeg har aldri funnet et endelig svar på dette og drar vel problemstillingen med meg i graven, i sin tid, uløst.

Det ble liksom ikke noe eventyrstemning på bildet heller, selv om det er i svart/hvitt, og vel så det…

2 kommentarer:

  1. Nåja, om ikke eventyrstemning så i alle fall ei eventyrlig stemning der kyrne beita i fjæra sørom Otto-naustet, og i fantasien kunne oppleves som selveste draugen når dagen gikk over i svart - hvitt............

    SvarSlett
  2. Ja, du er inne på noe der :-) og det var godt da å komme opp Sjyskaret og se lysene fra heimhusene.

    SvarSlett