lørdag 13. november 2010

Novemberdager

Det er november og dagslyset korter ned på sitt besøk. Friskt er det å være ute på tur, om det ennå ikke er mange minusgrader. Har en følelse av at det meste i naturen legger seg på sparebluss. Lite lys er det til fotografering, men med stativ, blitz eller høy iso, går det på en måte. Får prøve meg på motiv tilnærmet sorthvitbilder, ta utfordringen som ligger i å få fram alle nyansene.

Seilbåten er klargjort for vinteren, vanntanken tømt og seilene skal tas ned, vil skåne dem for fukt og frost til ut i mars, dyre som de er i innkjøp. Båten blir brukt, men for motor, til fiske for det meste. Vemodig egentlig; for noen år tilbake varte seilsesongen året rundt, uansett snø og kulde, bare når tauverket om bord var frosset, var det landligge. Folk ristet på hodet, gærning, fikk jeg høre. Nå trøster jeg meg med at heller ingen andre er ute og seiler. En mager trøst; helst en unnskyldning for bedagelighet.

”Un dia de noviembre” på spansk eller ”En dag i november” på norsk, spiller fruen på gitar på stua. Tror nok den spanske novemberdagen er noe annerledes enn den vi opplever her, på musikken å bedømme. Jeg griper meg i å se fram til våren; til hvitveis på bakken og løvsprett i lia..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar