lørdag 27. november 2010

Julebord

Det slår meg idet jeg kjører opp brua og ser sørgående hurtigrute Polarlys med kurs mot Torghatten og Rørvik, at flere av mine tidligere kolleger kanskje er om bord og i ferd med å gå til bords. For å ha årets julebord. Husker hurtigrutenes julebord som noe av det mest overdådige og beste jeg har opplevd; en ren matorgie både for øye og mage. I Rørvik bytter man til så nordgående hurtigrute hjem igjen, nå med fest og dans.

Tenker jeg gjerne skulle vært om bord sammen med dem, opplevd stemningen, maten og kanskje den gode samtalen på tur hjem igjen. Kunne hoppe over besøket på Cred og aperitiffene der før ombordstigning, og kanskje også barrundene på nordgående. Da slapp jeg drosjekøen ved ankomst Brønnøysund etter midnatt, kunne kjørt egen bil hjem. Og bli møtt av en forbauset Pujan i garasjedøra; hva gjorde matfar ute på denne tida av døgnet?

Det blir nok bare med tanken, i år også. Tiltakslysten er ikke stor nok og det begynner å bli noen år siden sist jeg spiste sammen med dem. Kanskje finner vi ikke tonen lenger? På impuls svinger jeg inn på Eurospar på Salhus, kjøper meg en boks Cola og et kyllinglår til hjemturen. Årets julebord er sikret, for min del...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar