søndag 29. august 2010

Stedsnavn

Jeg kjører ofte forbi dette stedet. Hver gang må jeg ta øynene fra veien og la dem vandre opp i terrenget, som fasinerer meg på en måte, enten det er i lav ettermiddagssol, morgenskygge, eller om regnskyene ligger grå og tunge nedi fjellsiden lenger oppe. Utgangersau har beitet småskog og eng slik at kulturlandskapet kommer godt fram. Et sted du føler umiddelbar tilknytning til.

Stedsavnene der setter fantasien i sving; Hubudalen innover med Hubudalstinden til høyre, og lenger bak; Bjønndalstinden med Bjønndalen bak og til høyre for seg igjen med Ravnrevå til venstre. Og bak gården; Bjønndalsklumpen. Hvorfor disse navnene? Om jeg kontakter dagens eiere av gården, vet de opprinnelsen på dem, -eller hva er deres tolkning? Bjønndalen er kanskje grei, men hva med Hubudalen? Hubro?? Nei, jeg bare må kontakte dem.

Det blir fort litt mani mer enn en hobby, det å kjenne til navnene på stedene jeg ferdes i når jeg er ute på tur. Før var det faglige spørsmål knyttet til arbeid og karriere som brydde tankene. Det ga mening og framdrift, mer enn dagens unyttige spekulasjoner omkring alt og ingenting. Interessant, men til hvilken nytte utover det at tiden fylles? Noen strofer fra et dikt fra Ellen Franckes bok ”Ingen har bruk for oss” fra 1978 dukker opp:
” ….
Dere jobba
Noen hadde bruk for dere
Dere var viktige
Vi er ikke viktige
Ingen har bruk for oss?”

Den gang en ungdomssituasjon, men gjelder vel i dag også pensjonister?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar