søndag 1. august 2010

Søndagsmorgen

Klokka er passert 07.00, frokost og nettaviser er unnagjort, noen blogger jeg følger er også lest. Interessant å se hva andre tenker, er opptatt av og formidler til oss via bilder og kommentarer. Orker ikke reflektere over at det er første august i dag og at sommeren dermed er på hell, igjen. Eller irritere meg over at regjeringen planlegger reduksjon i pensjonisters og uføres pensjoner; vi er for dyre for dem, som har bevilget seg selv goder vi bare kan ser langt etter. At vi gidder å velge dem, enda en gang.

Må vel heller komme meg ut på tur. Det blir alene, hvem er stått opp og klar for tur på denne tiden av døgnet? Fruen sover ennå, mens Pujan, gammelmonsen, hørte jeg var oppe og nyttet sjansen til et godt fiskemåltid, melk og tørrfór, før han ville ut igjen; til latmannsliv i gapahuken nedi hagen. Musejakt på morrakvisten er han for gammel til, har jeg registrert. Det er ingen trafikk på veien heller, bilistene fra i natt sover sikkert nå. Det samme gjør nok eldste barnebarnet. Vi kunne kanskje øvelseskjørt, så hadde jeg hatt noen å prate med på turen. Og han hadde fått enda mer kjøretrening. Men han terper teori i sine ledige stunder, og vil ha fred søndagsmorgen, sove og nyte sommerferie og skolefri. Ikke noe rart i det, i hans alder.

Får ta med kamerasekken; fotoapparatene, lete etter motiv. Så har jeg noe å være opptatt av, og kanskje bildene kan gi ny opplevelse til vinteren igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar