lørdag 14. august 2010

Blåbær

Vi var på blåbærtur i dag, fruen og jeg. Lydig hadde jeg nikket samtykkende da temaet kom opp utpå formiddagen. Smilet hennes var litt plaster på såret, hadde tenkt meg på sjøen, fått fisket litt, i dag og. Turen i går til Tosbotn og båtfiske der med svigersønn og barnebarn, var glemt, i alle fall da.

I vindstille og ca 25 graders varme, kastet på oss i dag; plukket vi blåbær. Hun med bærplukker og sunnmørsk grundighet, fluer og varme til tross. Jeg håndplukket bærene og tømte full neve i hennes plastbøtte. Lite effektiv og mye ble det heller ikke, skjønte jeg etter hvert; mesteparten spiste jeg, når jeg trodde hun ikke så det. Trengte vitaminer til vinteren..

Vi fylte bøtta vi hadde med. Med verkende rygg, men smilende fornøyd, overså hun mine blå tenner og tydelige tegn på sabotasje. Straffen forsto jeg, seinere, var bare blåbær; ny tur i morra! Over oss fløy grågåsa mot sør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar