tirsdag 17. august 2010

Negerdame


Hodet av negerdama kom inn i mitt liv en gang på 1950-tallet, innbiller jeg meg, mens jeg var rimelig ung og verden ennå var stor, TV og data var ukjent og det samme var negre; jeg så vel ikke en neger før jeg var fylt 20. I ferien i sommer, i barndomshjemmet på landsbygda, så jeg det igjen. Det hang på sin vanlige plass på nordstuloftet, slik det alltid har gjort. Har forsøkt å huske hvordan det kom dit, hvem kjøpte det og hang det der, men uten resultat. Og kanskje få vite hvorfor; historien bak.
I vinter var jeg i barndomshjemmet til en seilervenn av meg. På veggen i stua hang det en negerdame, lik dem jeg også har sett i mange andres hjem. Vi fleipet litt av den og den manglende interessen vi påsto å ha for den slags uttrykk, seilere som vi er begge to. Men jeg har mange ganger tenkt på hvorfor de ble så populære. Var det den naturlige nakenheten de representerte, det som var fremmed og ukjent, eller var det bare annerledes enn det vi kjente til på den tiden? Et raskt Googlesøk forvisset meg om at jeg ikke er alene om å fundere over negerdamer og assosiasjonene de gir.


Neste gang jeg har kontakt med min mor eller søsken må jeg huske å spørre dem om negerhodet, de har sikkert en bedre husk enn det jeg har, for tiden.

2 kommentarer:

  1. Negerdama på nordstuloftet kom til barndomshjemmet et av de siste åra på femtitallet. Som mye annet eksotisk kom også den sjøveien,med MS Aurora. Ikke fra Elfenbenkysten, ikke sydfra engang. Den er tatt vare på med tanke om å inngå i din brors kitchsamling, vunnet på et tivoli i Harstad en sommerdag for lenge siden

    SvarSlett
  2. Takk, Steinar, den Harstadturen husker jeg godt, misunnelig som jeg var som ikke fikk tur. Og da er saken løst!

    SvarSlett