tirsdag 3. januar 2012

Tenner

I dag sitter jeg her og funderer på hvorfor 5 tannleger i Brønnøysund ikke er nok til at innbyggerne her får stelt tennene sine ved behov. Etter at min faste tannlege ble pensjonist for vel et år siden, har jeg prøvd å komme inn som kunde hos de gjenværende, uten resultat. Som så mange andre, -har jeg erfart etter hvert.  Det blir å reise til Sandnessjøen, Namsos eller Mosjøen ved akuttbehov, eller etter en del ventetid ved timebestilling. Det er tungvindt og unødvendig kostbart, både for den enkelte og for samfunnet.

I går var jeg i Sandnessjøen hos tannlege der for å få satt i en plombe som datt ut like før jul. Det kostet meg dyrt; måtte grave dypt i teknboka, men hva gjør jeg ikke for å få tanna i orden igjen. Skjønner meg ikke på politikerne og helsetjenestene de legger til rette for. Er ikke tennene en likeverdig del av kroppen? Og som dermed skulle kunne repareres på samme måte og etter regelverk som alle andre kroppsdeler ved skade eller slitasje?
Hadde vår skaper kjent sin besøkelsestid, hadde det vokst ut et nytt tannsett i femtiårsalderen ;-) Men det er nok bare å resignere og punge ut med hva det koster å ha et representativt glis; alternativet vil jeg helst ikke tenke på…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar