onsdag 4. januar 2012

I mårå

Vi er i et nytt år med nye muligheter og nye dager å fylle med innhold, opplevelse og spekulasjoner. Jeg er vel heldig som er a-menneske og kommer meg opp om morgenen og som regel ut i naturen litt ut på formiddagen. Her er mye fin natur i umiddelbar nærhet av Brønnøysund, uansett i hvilken retning man velger å dra. Nå er tauverket om bord i seilbåten stort sett frosset på dekk og i rigg. Det gjør seiling tungvindt. Og man behøver jo ikke alltid dra på sjøen for å trives ute heller.

Så i helga gikk jeg meg en tur i området rundt Urdstabbvika og på Langheistabben, en åsrygg øst for stranda.  Dagens bilde er derfra og du ser vestover mot Torghatten. Sjøen er halvflødd i denne vika som er mye brukt som utfartssted og badeplass, også av skoleklasser og organisasjoner for barn og ungdom. Mye bær finner man i området til sin tid, forresten.
Det er litt godt å kunne gå slik uten mål og mening egentlig og samtidig glede seg til morgendagen slik andre har gjort det før meg og i tillegg klart å gjøre sine tanker udødelige; som Alf Prøysen med sin ”Du skal få en dag i mårå”, eller den like kjente sluttsetningen i romanen ”Tatt av vinden”: (The last line of the American Civil War novel “Gone With The Wind”: Scarlett O'Hara: "Tara. Home. I'll go home, and I'll think of some way to get him back. After all, tomorrow is another day").
Så pretensiøs er ikke jeg….

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar