lørdag 2. oktober 2010

Kviger

Satt med bildøra oppe og så utover Movatnet, spiste et par kyllinglår og drakk Cola. I et anfall av lettsindighet, og ettergiven for sulten som romsterte i magen, hadde jeg irrasjonelt nok stukket innom Euro Spar og kjøpt mat i stedet for å kjøre hjem og spise. Var på tur og da ble det mest hensiktsmessig for meg. At fruen kanskje var ferdig med hagearbeidet og hadde satt på middagen alt, var litt fjernt, akkurat da. Skulle klare middagen og, jeg, etter turen. Ørreten spratt i vannkanten og trosten skvatret med sitt, høylydt og iherdig. Hadde på langt nær tenkt å fly mot sør.

Plasking i vannet, skimtet kuromper gjennom buskaset. Huldra, tenkte jeg. Skulle hun på rotur i plastbåten på andre bredden, ikke langt fra der jeg satt? Hah.., endelig, heldige meg, for en gangs skyld. Men det var kviger, yre og nysgjerrige sprang de bort til båten, undersøkte den og fant den vel for liten og ustø til sitt bruk. Etter litt att og fram forsvant de tilbake, samme vei som de kom. Det ble stille etter dem.

Jeg forsøplet buskene med kyllingbeina, tenkte mus eller annet kryp kunne meske seg litt. Trist at det ikke var huldra, hadde vært fint å fått festet henne på fotobrikken, igjen. I stedet ble det kyr, de har kuromper, de og.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar