fredag 8. oktober 2010

Historie

Hvorfor holder jeg på med dette? Hva er vitsen og hva har jeg igjen for alle timene foran PC’n? Og med korrekturlesing. Jeg tenker på redaksjonskomiteen i historielaget som skal gi ut heftet ”Blad av Brønnøy historie” for 22. året på rad. Jeg er medlem av komiteen, blant annet. Kunne jeg ikke heller brukt tid og energi på noe som skaffet meg inntekter og status? Fått litt personlig PR av innsatsen?


Det hele startet i 1977 da jeg som medlem av kulturstyret i kommunen fikk et særlig ansvar for kulturvernet. Det passet bra da, historieinteressert som jeg alltid har vært. Så ballet det bare på seg. I 1980 tok jeg initiativet til å få startet Brønnøy Historielag og jeg var fanget for alvor. Og har vært det siden, i forskjellige verv innen laget. Sammen med en håndfull andre som også brenner for saken.

Gevinsten er kanskje grunnleggende kjennskap til stedet og historien bakover så langt kildene går, til bosetting og folket som levde her opp gjennom tidene; redskap og utstyr de brukte, opp- og nedturer de var gjennom, hvordan de levde og tenkte. Men også endringene i samfunnet ettersom utviklingen gikk fram og hvordan de taklet disse. Kunnskap er lett å bære, sa min bestemor ofte. Man føler seg sterkere knyttet til stedet, får en identitet som god ballast å ha med seg. Hadde bare flere oppdaget hvor allsidig og givende dette organisasjonsarbeidet er med oppgaver uansett særinteresse innen feltet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar