lørdag 8. januar 2011

Reise

I går satt jeg på buss og tog i til sammen 7 timer med Levanger som mål. Kuling, snøfokk og dårlig brøytede veier var virkeligheten i Nordland for bussen, i Nord Trøndelag var det stille med sol over et snødekt landskap med NSB på sør. Interessant å betrakte medreisende i mangel på annet å ta seg til; fra den gråhårede, pratsomme mannen som smatt først inn på bussen, plasserte seg nærmest sjåføren og plaget ham, og oss andre, halve veien med selvskryt og sladder. Til eldre ektepar der kona hadde all makt, og brukte den myndig. Så tuslete menn blir med alderen.

Hjemturen i bil gikk greit, selv om nordlandsvinteren ga meg en del prøvelser med vind og fokk og temperatursvinginger fra -5 til + 3,5. Sulten var kanskje den største utfordringen, hadde jeg stoppet for spising hver gang magen sa fra, hadde jeg kommet svært seint hjem. Det ville jeg ikke, eldste barnebarnet satt og ventet på bilen, hans første. Da fikk sulten heller gnage meg…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar