tirsdag 25. januar 2011

Onstein

Snart er det årsmøte i historielaget. Jeg er bedt om å være kåsør og sette sammen en lysbildeserie om Onstein, denne holmen flere nautiske mil ut av Uttorgværet. Det vil jeg gjøre. I dag synes det komplett umulig at noen kunne brødfø seg der. Likevel; på 1800-tallet bodde det 2 familier på Onstein. Fiske var hovedyrket, men de hadde faktisk 2 kyr, en okse og 10 sauer en periode. Maten til dyrene måtte de også samle på holmer og skjær omkring for å få nok, i tillegg til tang og tare. Det var naturlig å bosette seg nærmest mulig fiskeområdene, før motorens tid som det var. I et naust ble det bygget båter.

Hobbyen min med fotografering kommer godt med nå. Opp gjennom årene har jeg knipset bilder av fraflyttede hus og bygninger ute i skjærgården. Når jeg likevel seilte forbi, var litt av opplevelsen å kunne finne ut av historien rundt stedene, bli kjent med menneskene. Mange av bygningene og folket er borte i dag. Historielag og bygdebok nyter godt av fotofangsten; så er jeg litt til nytte som pensjonist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar