torsdag 20. januar 2011

Konger

Nå har lokalavisa endelig tatt opp en sak som har opptatt meg over flere år; at det stadig blir fisket mer deformert torsk i nærområdet her. Selv har jeg fått slik fisk flere ganger på sluk, og jeg fisker langt borte fra torskemærene. Slik fisk beholder jeg ikke, den går over bord igjen, omgående. Jeg har aldri vært i tvil om at dette er rømt oppdrettstorsk! Vi fikk ikke slik fisk før oppdrettet begynte. Først var det laks, nå er det torsk som ødelegger miljøet; all fiskeskiten som dekker havbunnen under og rundt mærene er én ting, rømt fisk utgjør en enda større trussel.

Noen får lov å gjøre seg rik på miljørasering, får sitte selvopptatt på haugen mens fellesverdiene skrumper inn. Hvordan gikk det med lakseoppdrettsnæringen i Chile? Skulle ikke Norge kunne lære noe derfra? Hadde mærene kunne blitt lagt midt i Storgata slik at folk virkelig fikk se hvor flinke eierne er, er det sikkert blitt tillatt og gjort…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar