lørdag 25. september 2010

Skitt fiske

Sitter her i kveldinga og er tom i hodet og matt i kroppen. Det kommer av at lørdagen er brukt ute på sjøen sammen med et av barnebarna og hans kamerat, til fiske. En skikkelig godværsdag ute i frisk luft merkes godt når man er inne i stuevarmen igjen. Fisk ble det mye av; to ivrige gutter sørget for at jeg til tider hadde nok med å kleppe inn fisken, bløgge den og holde dekk og benker rene for fiskeblod og slo. En gang hadde de samtidig 4 torsker hver på sluk og hekle utfor båtripa, på mellom 1,5 til 3,6 kilo; til sammen 8 fisker ventet sprellende på å bli kleppet inn. Stamp og cockpit var etter kort tid fylt med fisk, flott matfisk, men også noen småtorsker til Pujan, katten vår, og småsei til Pia, katten til kameraten. Det ble mest torsk, men også sild, sei, hyse og makrell.

Tent av det gode fisket, var de ustoppelige. Jeg ble betenkt; ett er å fiske, men fisken skal tilberedes også, etterpå. Sultne guttemager berget meg. Etter å ha laget middag ombord til dem, kunne de, mette og tilfredse være enige i at vi hadde nok fisk for en stund. De forsvant ned i salongen igjen til lesing og smågodt. Det tok meg to og en halv time før fiskene var omgjort til skinn- og beinfrie fileter, i mengder! Som ble meget godt mottatt av begge familiene. Har ikke regnet på verdien i kilopris for filetene, det betyr ikke noe. Det gjør opplevelsen. For meg og forhåpentligvis også for de unge fiskerne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar