torsdag 9. september 2010

Indian summer

“Indian summer is an expression given to a period of sunny, warm weather in autumn in the Northern Hemisphere, typically in late October or early November”, kan Wikipedia fortelle meg. Vel er vi bare først i september nå, men den siste ukas sommervarme med rundt 20 plussgrader er en velsignelse. For litt siden satt jeg på Urstabben og så over mot Torghatten, morgenstillheten rundt meg var total, bare Widerøe lettet på tur sør og et kort øyeblikk minnet om en hektisk aktivitet jeg ikke lenger er en del av. Hvor mange timer har jeg ikke tilbrakt i de forskjellige flytypene deres?

Jeg havner nok om bord i min ”Sunwind” igjen, i løpet av dagen. Blankstilla gjør seiling uaktuell, men fiske og påfølgende matlaging gir avkobling og litt ufordring, forvent og vant til å gå til dekket bord som jeg er. Kanskje ankrer jeg i en stille vik og setter meg opp i cockpiten med en bok, eller om det blir for varmt, høre på radio nede i salongen. En liten høneblund etter maten? Ingen plass sover jeg så godt som i båt. Det er nesten til å få dårlig samvittighet av, bare å kunne være til i slike godværsdager, være skikkelig unyttig for samfunnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar