fredag 8. mars 2013

Kvinnedagen


Det er den internasjonale kvinnedagen i dag. Med feiring og markering av den verden over. Selvsagt! Damene ruler jo i dag; hersker over barnehagen, skolestua, jobben og i den grad de gifter seg, ekteskapet, om man ser etter. Da er det kanskje naturlig å oppleve at de prioriterer egne verdier, bevisst eller ubevisst, vil jeg tro. Så hvor blir det av guttene i slike miljø, og menn som rollemodeller? Og vil damene ha jentegutter og softguns, egentlig? Sånt kan jeg jo fundere på i min enfoldighet, utover dagen.

Nå er jeg glad i både damer og likestilling i betydningen likeverd og det å ha like muligheter. Men tror likevel at gutteverdier må få bedre utviklingskår framover. Det går an å bruke kniv og øks, ro og klatre i trær uten tilsyn, og uten å skade seg…

(Jeg lar den svenske eventyrtegneren John Bauer illustrere dagens innlegg)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar