fredag 22. mars 2013

Husvarme

Jeg har ikke helt funnet ut hva som skjedde i løpet av natta i hagen, på dagens bilde. Men jeg tror at det er en rovfugl som har fanget en mus eller en fugl, om jeg leser sporene riktig. Det er kanskje prisen å betale for heftig fugleforing gjennom vinteren, at noen må bøte med livet for lettvint mat.

Ellers ble jeg litt skremt en kveld i denne uka. Jeg hørte lyder på trappa og tenkte det var unger som hadde ærend til oss. Da jeg kikket etter sto det en elg nedfor trappa, knappe to meter fra gangdøra! Håper jeg slipper slik nærkontakt for framtida, jeg vet jo ikke hvor vennligsinnede slike besøkende er.

- Snart trenger du kanskje ikke gå ut for å oppleve dyre- og fuglelivet, fleiper fruen. Fra sofaen velger PJ, som meg, å overhøre de muntre ytringene…

2 kommentarer:

  1. Den enes kropp, er den annes brød. Så valg av sofaen er ett sikkert valg, for deg og monsen

    Husvarme, jaaa, nå har jeg daglig besøk av rådyr på terassen, forsyner seg grådig av Eføy. Hadde og besøk av grevling, kanskje på sporet av rådyr...
    MEGET usedvanlig lang og hard vinter hos meg. Litt bekymret, er redd "de" planlegger husokupasjon.
    23.03, og snødybden er på høyde med rekkverk på terrasse, hvor høyt nå det er??
    Har og hatt Kjernebiter (coccothraustes) og Grønnspett (picus viridis) på forings/fuglebrettet
    Venter med lengsel på vårtegn iform av besøk fra Russland; Rosenvarsler. (lanius minor)

    MVH K

    SvarSlett
  2. Hei. Grevling har vi ikke her, så den slipper jeg å engste meg for. Det holder lenge med rådyr og elg. Ellers er det mest blåmeis, kjøttmeis, gråsisik, gråspurv, rødstrupe, svarttros, ringdue og bydue som gjester fugleforinga. Skjæra nevner jeg ikke, den holder til i hagen hele året.
    Venter på våren, og trekkfuglene. Tjelden kom den 17. mars mot 4. mars i fjor.
    Ha en fin kveld.
    Mvh Hans K

    SvarSlett