mandag 2. april 2012

Påskekrim

Vi er i den stille uke og det er stille i dag etter gårdagens vellykkede familiemiddag inne, men med full nordveststorm med snøbyger utomhus. Sola skinner, i alle fall foreløpig, og jeg lurer på om jeg skal lese påskekrim utover formiddagen eller dra på hytta.  Kan kanskje ta med meg PC’n dit og lese lokalhistorie. Mine to år i Sandnessjøen på 60-tallet skulle kunne godtgjøre interessen for historie fra Alstahaug kommune også.

Petter Dass var en av de mest kjente ”svartebokprestene” og det ble sagt at han ikke hadde noen skygge. For den tok djevelen i bytte da de ferdige kandidatene forlot presteskolen i Wittenberg. Rektor på skolen var nemlig djevelen selv og han forlangte én fra hvert kull som sin andel. Loddet falt på Petter Dass, men han narret djevelen ved å si: «Ikke ta meg, men han som kommer bak meg!» Djevelen så gjorde, men det var skyggen til Petter han fikk tak i. Bildet viser Alstahaug kirke med Petter Dass innfelt.

Er litt krim light i mange av historiene også, innbiller jeg meg...?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar