mandag 9. april 2012

En sunnmøring


Jeg burde kanskje ha fortalt noe påskerelatert i dag ettersom det er andre påskedag og jeg har vært på hytta hele formiddagen og slappet av. Bare noen telefonsamtaler med nær familie har avbrutt sløvingen, ja, pluss litt matlaging da. Men en anekdote dukket opp i hodet da jeg på hjemveien så denne Ålesundregistrerte båten, én av to som av og til tar helg her i Brønnøysund, ligge ved kai.
I min tid i Oslo arbeidet jeg sammen med mange sunnmøringer og kom godt overens med dem, humoristiske som de fleste av dem var. De fleipet gjerne om nordlendingene og ofte gikk denne igjen i flere utgaver; sammenligningen av sunnmøringen og nordlendingen. Eksempelvis når de etter endt Lofotfiske kom hjem, hadde sunnmøringen godt med penger på bok, mens nordlendingene hadde brukt pengene etter hvert og kom hjem stort sett med en gave til kona; gjerne et halstørkle av silke og noen wienerbrød.
Nordlendingen i sjarken og sunnmøringen på fabrikkskip, verden har visst ikke forandret seg…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar