torsdag 1. mars 2012

Jøa


I dag har jeg vært i Olav Duuns rike, på Jøa i Fosnes kommune utfor Namsos. Ikke for å gå i forfatterens fotspor eller friske opp naturbildene jeg har i hodet mitt fra lesing av bøkene hans, men for å levere forseilet til seilbåten min på Seglloftet der til reparasjon og oppgradering før seilsesongen starter. Litt fikk jeg sett av naturen og dermed bakteppet for bøkene hans, men skodde og uvanlig tett regn hele dagen gjorde turen slitsom selv om veiene var bare. Telehiv og overflatevann med siste rest av vinterens sand og salt hadde sine utfordringer og farten ble deretter. Litt avslapping fikk vi; et av barnebarna og jeg, tid til i det vi besøkte butikkene i Namsos på jakt etter snowboard og annet fritidsutstyr. Å være to sammen på tur er hyggelig og vi koste oss også med mat underveis.
Når jeg nå er hjemme igjen og sitter og kjenner etter, merker jeg at 10 timer og 52 mil i bil er greit ennå, men øynene svir og magen romler etter mer mat. Får kombinere det å oppdatere meg på Duun samtidig med god kveldsmat; det skulle dekke alle behov for resten av kvelden…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar