onsdag 14. mars 2012

Bedre føre var


Jeg brukte gårdagen til å gå gjennom alle sjøkartene fra Trondheim til Brønnøysund. Skal man på tur vinterstid med båt må man være forberedt og jeg tegnet inn hele ruta for turen i kartbladene og la til veipunkter (waypoints), distanse og grader for styrekurs. Dette må gjøres på forhånd og gjerne pugget så godt det lar seg gjøre før turen, synes jeg. Når man er under seil og været blir dårlig, er det ikke tid for papirarbeid eller usikkerhet; da har man som regel nok med handtering av vær og båt til man er i havn. Jeg la også veipunktene inn i rute på min egen håndholdte GPS; som ekstra sikkerhet til papirkartene om båtens systemer skulle svikte. Greit med denne oppdateringen før turen.
I dag, derimot, er det Sandnessjøen og tannlege igjen. Dit trenger jeg verken kart eller GPS for å finne fram, selv om jeg ser mange har som har montert kartplotter i bilen og sitter og følger med på den underveis. Får håpe de ikke havner i utmarka…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar