torsdag 2. februar 2012

Vinterved


I dag fikk jeg trimmet meg litt. På forespørsel var jeg 2 turer på Hongset i Velfjorden og hentet et biltilhengerlass, det vil si en god halvfavn, med tørr, fin bjørkeved. Det er blitt rutine nesten på denne årstiden, å hente ved der til min datter, en rutine jeg setter fryktelig stor pris på. Ikke bare får jeg meg en kjøretur i særdeles vakker natur, men får også trimmen pålasting og avlossing gir meg og som jeg synes jeg trenger. At det var 8 minusgrader der, med en liten østlig kuling i tillegg, var bare friskt og ga meg røde kinn og en dryppende gammelmannsnese. Men mest kanskje; det er artig å arbeide med ved!
Så er jeg mektig imponert over selger, som tross sine noenogåtti år, fortsatt driver skogen med hest og motorsag og vedklyver. Og produserer førsteklasses ved. Lagret og tørket helt i samsvar med rådene i fjorårets bestselgerbok: ”Hel ved” av Lars Mytting, er jeg kommet fram til. Likevel, Mytting kunne sikkert fått enda mer nyttig kunnskap om ved av velfjordingen, om de hadde møttes og diskutert saken.
Ved og vedfyring; burning love ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar