lørdag 17. desember 2011

Byelg

Nå kommer den fram igjen, elgen; etter å ha vært usynlig eller fraværende siden elgjakta startet i høst. Rundt hytta på Horn ser jeg spor etter dem; kyr med årskalver. Storoksen jeg traff der tidligere, har jeg ikke sett noe til siden vårt møte i veikanten. Tro om han ble felt under jakta?

Men også i nærområdene rundt byen ser jeg elg midt på lyse dagen. De bryr seg ikke om folk eller biler, ser det ut til. Selvsagt er det en stor opplevelse å møte, eller se dem på nært hold, men man bør jo holde en viss avstand til denne skogens konge. Som oss mennesker finner den kanskje det opportunt å flytte til byen, eller tettbygde strøk ;-) ?
Elgene på bildet traff jeg i skjømminga i går ettermiddag på Mosheim, ikke langt fra butikkene. Synlig stresset var de ikke der de mesket seg på buskene. Får bare håpe de ikke begynner å foretrekke bymat, de også.
I fryseskapet ligger elgsteika på vent…  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar