søndag 6. november 2011

Vesterled

Jeg har aldri vært i Syden og kommer kanskje ikke dit heller. Det som ikke tiltaler meg der, er varmen. Jeg trives best i temperaturer rundt 20 grader pluss, og det behøver ikke være solskinn heller. Derfor er Shetland ideell for meg. Og været er veldig lik hva vi er vant til her: ofte å ha alle fire årstidene i løpet av en dag eller to. Å komme dit med seilbåt er en opplevelse i seg selv, turen til og fra og å være så velkommen som norske båter og nordmenn er der. Jeg angrer ikke på at jeg brukte måneder på å lese om Shetland før vi seilte dit for noen år tilbake; opplevelsene blir så mye større når du synes å kjenne land og kultur fra før. Det blir som å komme tilbake, nesten.

Så har jeg stadig en drøm om å dra dit igjen, helst på egen kjøl. Og å ha god tid til å få med meg mest mulig av inntrykk og opplevelser fra denne utrolig interessante øya. Bildet viser forrige hjemturen og meg ventende på å overta styringa så Torfinn B får hvile seg. Vinden ligger på stiv kuling og vi fører revet storseil og stormfokk. Snittfart er opp mot 9 knop.
Gamle Nordsjøen på sitt beste…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar