søndag 20. november 2011

Godmat


I mangel av bedre ting å foreta meg, tok jeg seilbåten på fredagsmorgen og prøvde fiskelykken i vindstilla, i godméa mi. Tenkte det var bedre enn å sitte inne på sofaen med pc’n på knærne og lese nettavisene.
Starten var dårlig, bare en liten taretorsk fant veien opp i stampen. Tenkte at den kunne være Pujanmat, han forsmår ikke fisk; uansett størrelse. Så, i rask rekkefølge, fikk jeg to torsker, begge på nesten 9 kilo. Da var det stopp og etter en times resultatløs fisking, sløyde jeg fisken, kastet sloet til ungmåsen som hadde flokket seg rundt båten i håp om en godbit eller kanskje bare av gammel vane, og dro hjem med fangsten. Igjen ble det skinn- og beinfrie fileter i mengder og med førsteklasses kvalitet; og rester til å koke kraft på. Artig var det og å kunne gi bort to poser med fileter til min datter med familie, og en pose til svigermor. Vårt fryseskap er det vanskelig å få stort mer stuet inn i.
Er det noen sak å gjøre seg populær, når virkemidlene er så lettfisket…?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar