søndag 12. desember 2010

Sporsnø

Det er fint å ferdes rundt Movatnet. Naturen er allsidig med rikt dyre- og fugleliv. Og ørreten biter om sportsfiske er hobbyen. At området ligger like ved kystriksveien og dermed er lett tilgjengelig fra bil, er ikke noen ulempe heller. Sitter du stille en stund, på en stubbe eller en stein, kan du fort kunne observere både rev, rådyr, elg og flere småfuglearter, svaner og ender. Ofte innen fotorekkevidde.

Nå er det sporsnø og mulighet for interessant sporing av dyrene, på ski eller på føttene. Sporene kan fortelle mye; hvor de skal, hvor de har skaffet seg mat, eller jaktet, alt etter art. Av og til kan man bli overrasket. I sørenden av vatnet, der du kan kjøre ned til det med bil, fant jeg i et rådyrtråkk, tydelige spor etter gaupe. Eller gauper, sporene tydet på det ut fra flere størrelser på fotavtrykkene. Store spor, ca 10 cm lange avtrykk på de største. Jeg fulgte dem et stykke, men uten ski ga jeg opp. Det gikk for tregt.

Men dagen var reddet, jeg hadde noe å spekulere på, finne opplysninger om og fantasere omkring antall og utfall av jakta deres. Neste gang får jeg øye på dem, håper jeg…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar