lørdag 25. desember 2010

Julebonde

Hele flokken sto og ventet på meg at med fjøsen på Djupåsen da jeg i grålysinga i dag kom for å fore dem, utgangersauene til min seilervenn. Selv hadde han tatt seg litt julefri og var på hytta. Tålmodig sto de utfor fjøsdøra mens jeg hentet høyballen, fulgte meg så tett og kastet seg over høyet idet jeg la det utover marka. I godværet brukte jeg ikke fóringsbåsen. Da jeg kom ut fra fjøsgangen med pellets, sto de på trappa igjen og ventet; hadde skjønt at nå fikk de julegodteriet.

Tross 10 blå grader var det godt å komme seg ut og i aktivitet. Elgen beitet i veikanten og lot seg ikke affisere om jeg knipset et bilde i forbifarten. Rådyrene så opp lenger mot gården, men fortsatte etingen; sulten var større enn nysgjerrigheten i dag. En snill formiddag ble det, ute blant dyr i vinterlandskapet. Hjemme ventet middagen, pinnekjøtt med tilbehør fra i går.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar