mandag 21. juni 2010

Sau

”Sauer er noen ålreite dyr”, sa kvinneaktivisten Liv Finstad i 1983. Og oppvokst på gård var det lett å være enig med henne i det. Spesielt lammene, søte og ullete, og med en sår bræking som gikk rett i hjertet på guttungen. Nødvendige og gode var de også, høstslaktet og en del av gårdens vinterforsyning. Men, sau var nå sau, da. Og det var før becquerelen ble et begrep, etter Tsjernobylulykken i 1986; da var de plutselig uspiselig og farlige for helsa. Igjen fikk vi ekkelfølelsen fra først på 50-tallet, da Sovjetunionen drev og prøvesprengte atombombene sine og vi guttungene fikk streng beskjed om ikke å spise bær rett fra lyngen, de var farlige og vi kunne daue når som helst, sa de. For bærene, spesielt krekling og blåbær, gikk ned i bøttevis, likevel. Store og saftige som de var, hvem kunne bare gå forbi? Atomnedfallet datt vel ikke ned akkurat over Lekanger, trøstet vi oss med. Men vi var aldri sikre på det!


Gris likte jeg ikke, hvem kunne spise en som først var liten og lyserød og hadde likens mage som oss, og utpå høsten var så stor at han sto diagonalt i stakken sin. Hylingen hans da de dro ham opp låvebrua satte en støkk i oss, før det smalt og ble stille. Jeg burde kanskje ha vaksinert meg mot svineinfluensaen i fjor, folk strøk med av den óg. Forresten, bacon kan gå an, til stekt egg eller som tilbehør til fisk.

Jeg liker fisk, i alle fasonger og tilberedelser. Har alltid vært ivrig sportsfisker, spenningen ved selve fisket og matauka, yes! Men torsk og sei jeg får nå, har pellets i magen og er feit og blaut og lukter vondt under koking, selv om den er fisket langt, langt fra oppdrettsmærene i området. Og katta vår, han Pujan, takker nei til den, kokt, ser megetsigende på meg før returen til sofaen igjen. Jeg kaster slik fisk, tilbake i havet, til krabbe og slimål. Så flirer jeg av meg selv; pyse, pingle, -vi sender jo tonnevis av fisken til andre land, som delikatesse…

Byunger er heldige, de vet at melka kommer fra kartong i butikksenteret, og fisken fra blokk i frysedisken, kjøttet også, ferdig behandlet. Dyr skal vi ta vare på, spesielt sauen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar