tirsdag 30. juli 2019

Grenseløst

I min svaksynthet er den både skammelig, farlig og ødeleggende, reisen organisasjonen "Leger uten grenser" nå vil begi seg ut på. De skal til Middelhavet for å "redde" innvandrere, eller rettere sagt: være menneskesmuglernes forlengede arm. Da har de beklagelig og bokstavelig talt ingen grenser. Jeg burde bli oppgitt heller enn å fortvile, når bakteppet i menneskeforflytningen egentlig er migrasjonsavtaler, -pakter, internasjonale og politiske avtaler, etter at konspirasjonsteoriene er lagt til side. Våre folkevalgtes korrupsjon og bedrag overfor velgerne. For å oppnå internasjonale kremjobber og status. Virkningene ser jeg også i vår egen lille by, hvor svakerestilte må stille bakerst i køen på arbeids-, boligmarkedet og i hjelpeapparatet. Så lenge personene i lokalt næringsliv og kommunale systemer har egennytte av og tjener gode penger på innvandrerne, ties det. De vil jo opp og fram, de også. For som den en romerske komediedikteren Terents' Andria (636) på latin formulerte det: 

Proxumus sum egomet mihi (Jeg er meg selv nærmest)..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar