tirsdag 24. juli 2012

Tomme benker


Jeg tenker på det, når jeg kjører forbi kirken i Brønnøysund, at den i sannhet må være ”de tomme benkers hus”! Både inne og ute.
Forholdet har opptatt meg over lengre tid; uavhengig av min alder og sjansen for at jeg kanskje sitter med en fot i graven snart. Og at jeg har en hang til raske og lettvinte løsninger: de er effektive og ofte gode nok for situasjonen, har jeg erfart.
Ut fra inntrykket jeg får fra media, TV, aviser, hans og kirkens egen informasjon, tror jeg vår velkjemmede og smilende biskop må ta mye av skylden for tomme benker; vårt religiøse overhode driver med politikk i stedet for med religion, etter min ringe oppfatning. Og da ut fra én politisk retning. Det er neppe særlig klokt av ham.
Jeg kan jo håpe jeg tar feil…

2 kommentarer:

  1. Det er vel bedre at han driver med politikk enn å spre fantasihistorier! benkene i kirkene har vært tomme lenge før nåværende biskop tok over. Saka er heller at vi har for mange kirker i forhold til brukere. Ei kirke i hver eller annen hver kommune burde holde. Her kan du få brukt ditt politiske engasjement til noe fornuftig :)

    Åsbjørn

    SvarSlett
  2. Da burde han kanskje gått inn i et (sitt) politisk(e) parti og åpent drevet politikk, og ikke som nå å bruke sin religiøse autoritet til å nå politiske mål. Det er falskhet.

    Å dempe en fantasi, er ofte å åpne for en annen. I et større perspektiv er det kanskje ikke så lurt. Verdigrunnlagene kan være forskjellige og uegnet oss.
    Mvh Hans K

    SvarSlett