fredag 27. mai 2011

Astarte

Når sola først skulle leke med lys og skygge, og jeg med fotoapparatet, er det kanskje ikke uventet at motivet i dag har noe med båt å gjøre, -deler av dagene mine er i slikt miljø. Bildet er fra skonnerten ”Astarte”* som har stått i opplag i Brønnøysund i vinter og er under oppgradering. Blir spennende å se fargevalg og hvordan den ferdig rigget pløyer bølgene igjen. Jeg lar meg også forbause over hvor mye energi trebåtskipperne bruker på å finne riktig navn til båtene sine. Selv hadde jeg bare fantasi nok til å kalle seilbåten min for ”Sunwind”, som er navnet på denne båtmodellen fra fabrikkens side.

Det høres nok litt fattigslig ut, sammenlignet, men jeg trøster meg med at navnet skjemmer ingen…
(*Astarte; også omtalt som Asjtoret og under andre navn, er en semittisk gudinne som var kjent i forskjellige varianter over hele Midtøsten i oldtida. Astarte tilsvarer Istar i mesopotamisk mytologi og var fønikernes og kanaanittens viktigste kvinnelige guddom. Hun var blant annet himmelgudinne for kjærlighet, fruktbarhet og krig).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar