torsdag 3. mars 2011

Lillebror

Kvapp til idet mobilen varsler meg om at yngste broren min fyller 60 år i dag! Ikke at jeg hadde glemt det; 3.3. er en dato som er lett å huske og ettersom gave er kjøpt og levert, har jeg hatt det i tankene utover morgenen. Det et greit å ha noen knagger å henge refleksjon og funderinger på, blir liksom lettere å se tid og sammenheng.

Jeg husker godt da han ble født, jeg ble 6 år det året og var for liten til å skjønne at noe var i emning. Heftig spebarnsgråt vekket meg om morgenen og overdøyvet nesten stormen som hadde herjet hele natta og var i ferd med å spakne. Så sterk var vinden at sjurreiret oppi rogna i hagen, lå midt på trappa, kastet dit i en av vindrossene. Lenge tenkte de å kalle ham for Storm, men ombestemte seg i siste liten. Enda ned Sjyskaret mot sjarken som skulle bringe oss til dåp i kirka i Gildeskål, gikk navnediskusjonen.
Det var sikkert greit for ham å ha to større brødre, kanskje ikke riktig så kjekt for oss alltid å ha lillebror i hælene etter hvert som vi ble eldre og mere vidløftige…
Han fikk det som han ville, da og. Det er godt at noen tilsynelatende har en plan og følger den, flere burde gjøre det. Og været natta til hans 60-årsdag, det ble storm fra sørvest, selvfølgelig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar