mandag 7. mars 2011

Kråkedagen

At det er kråkedagen i dag velger jeg å overse. Som tidligere blogget om, har jeg et anstrengt forhold til dem. Hadde vært mye bedre om det var sjura sin dag, intelligent og pen som den er, synes jeg. Men altså kråkedagen, da tok man varsler fra kråka over hele Norden. Flakset kråka voldsomt med vingene jublet bonden; for da skulle han få mye poteter, kål og andre grønnsaker til høsten. Om denne dagen viser seg grønn, blir våren tidlig og "den blir skjønn" heter det også. På kråkedagen skal kråka hoppe på skaren. Dagen er til minne om Perpetua og hennes trellkvinne Felicitas. I Sverige kalles dagen Perpetua-dagen. Noen mener 12. mars er den egentlige kråkedagen, men hvem bryr seg?

Ikke skal jeg gå ut for å se hvordan kråka oppfører seg i dag. Den gleden skal den ikke få fra meg. Og bildet i dag, det blir ikke av kråker…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar