mandag 19. juli 2010

Snille gutter

”Alt ordner seg for snille gutter” sa Arne Brun Lie da Kurt var hos ham i USA for å kjøpe seilbåten ”Tresbelle”. Under seilturen med ”Tresbelle” fra Gøteborg til Brønnøysund de siste to ukene, snakket vi mange ganger om Arne, som om han var en kjenning som var med oss på ferden, et sted. Og som holdt humøret oppe når regn og motvind gjorde forholdene vanskelige. Det ble et slags slagord for oss oppover norskekysten.



Før turen hadde jeg sett DVD, med en gripende tekst til, og lest nyutgivelsen av boka hans: ”Seilas gjennom natt og tåke”. Dette gjorde nok sitt til at jeg følte jeg kjente båten og mannen, seileren, reisene hans. Besøkstallene på Facebooksiden ”Hjemkomst”, og You Tubevisningene, sier også litt om interessen for prosjektet og bakgrunnen.


Arne Brun Lie døde i april i år, og båten ligger nå hjemme i Brønnøysund, klar for nye oppgaver i ungdomsprosjektet. Og jeg, jeg er litt matt etter alle opplevelsene, og inntrykkene fra turen, og naturen; svenskekysten fra Gøteborg til Lysekil, så over Skagerak til Kristiansand og videre norskekysten oppover til Brønnøysund! Man kan bli utslått av mindre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar