søndag 15. september 2019

Henge høyt

Nå på tampen kan jeg vel innrømme at jeg bare har et helt normalt språkøre og at min kompetanse i engelsk, tysk og fransk nok aldri oversteg middels. Til tross for gode lærere som Sølve Grotmol i engelsk og Jon Elster i fransk midt på 1960-tallet. At Elster er beryktet for sin arroganse og for å ha gjort uhøflighet til en akademisk dyd, skjønner jeg godt; hele klassen fikk gjennomgå og måtte tåle hans sarkasme og ironi når ytelsene våre haltet. Som de ofte gjorde. Jon er Norges internasjonalt største samfunnsforsker, det mener alle i følge media. Og han skal være "verdensledende i fornuft, med et legendarisk intellekt og fryktede evner til å «skjære gjennom». En levende «bullshitdetektor»". Joda, vi fikk lite kontakt med ham, egentlig, ettersom han alltid gikk med nesen i ei bok utenom undervisningen. Så gleder jeg meg likevel sammen med mediene når følelsenes filosof og samfunnsforsker Elster(79) nå får den store Humsam-prisen, og litt spøkefull være enig med hva ble sagt i 70-årsportrettet av ham:

«Høyt henger han, og sur er han».

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar