fredag 23. august 2019

Åpent

"Den norske kirke" (tidligere «statskirken») er fortsatt det største trossamfunnet i Norge. Inntil mai 2012 var den også statens offentlige religion. Nå har vi ingen statskirkeordning. Så skulle man tro at de politisk røde, som ivrig har avkristnet landet i ønsket om et sekularisert fedreland, hadde nok med politikken som makt- og inntektsarena. Men nei, nå er de og "Åpen folkekirke" den første organisasjonen som har formulert en plattform og et valgprogram og stilt egne lister til bispedømmerådsvalg i de fleste bispedømmene i Den norske kirke. Samtidig med det politiske valget kan jeg altså velge mellom "Nominasjonskomiteens liste" og "Åpen folkekirkes". Javel, men jeg er nå ganske sikker på at jeg har nok med étt politisk valg på valgdagen, og lar kirkevalget seile sin egen sjø. Å bruke religionen bevisst politisk, byr meg i mot og gir assosiasjoner til annen, ekstrem, religion; den nest største i landet, en jeg helst ikke vil ha for nære meg. 

Vil ikke radikaliseres...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar