mandag 22. oktober 2018

Nikk nikk

"Hærropet dunde, so Jordi ho dirra,
og Spjoti dei suste, og Pilarna svirra"
Per Sivle diktet om slaget på Stiklestad i 1030. Jeg forholder meg heller til dagens situasjon der spyd og pil og buer er byttet ut med datamaskiner og datastyrte våpen kong Olav ikke kunne drømme om den gangen, men som er vanlig nå hos Nato. Allied Forces Northern Europe (AFNORTH) også kjent som NATOs nordkommando. Fra 1954 til 1994 var den kommandoen plassert på Kolsås leir i Bærum. Jeg jobbet en periode der på basen mot slutten av 60-tallet og er nok forsatt tilhenger av Nato selv om jeg kan styre min entusiasme over Jensemanns ledelse. Men han er jo tross alt bare en marionettefigur der.

En riktig sjarmerende nikkedukke..

2 kommentarer:

  1. Si meg Hansemann, hva ER det med deg og denne Jensemann? Er det gammeldags hersketeknikk du utøver?

    SvarSlett
  2. Neida, jeg er bare så fascinert over hans evne til å sno seg og vår evne til like det...

    SvarSlett