mandag 30. oktober 2017

Hebraisk

Jeg mangler sikkert de nødvendige grå til å skjønne spillet, men har en sterk følelse av at år med rødt styre ga sine resultater i maktens korridorer. Og at sympatien til palestinasjerfene til slutt tok overhånd. Neste høst vil det ikke lenger være mulig studere moderne hebraisk i Norge. Da legger Institutt for kulturstudier og orientalske språk ved Universitetet i Oslo ned undervisningen i språkfaget. På grunn av negativitet til Israel? Eller et trinn i avkristningen av Norge? Ja, ikke vet jeg. Og ikke kan jeg gjøre noe med det heller. Så tenker jeg litt på min tippoldefar Ole Parelius's bror, Elias Blix, som blant annet var professor i hebraisk og som på 1880-tallet oversatte nytestamentet til nynorsk direkte fra nettopp hebraisk. 

Dét hadde han neppe fått gjort i dag...

("Where a peak scales the sky
with its summit of snow,"..)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar