onsdag 25. oktober 2017

Barnetro

Det er så mye nytt å lære og jeg er blitt gammel og litt tunglært. Vel husker jeg godt ennå, men det hender jeg må fundere litt over tingenes tilstand før lyset går opp for meg. I min grublefrie ungdom derimot var religionen lett å få med seg. Om jeg hadde salmeboka, bibelen og en katekismus. Da er det verre i dag da det er en teologi for det meste; også feministteologi, fri­gjøringsteologi og sågar barneteologi. Og sistnevnte ligner mest på dagens blodige action movies ettersom forfatterne "vil fortelle om Bibelen i all sin råskap. Da kan grusomme drapshistorier fra Bibelen kan være et viktig redskap til å snakke om liv og død med barn. En relativt ny teologisk disiplin som er opptatt av å anerkjenne barnet som et subjekt med egne følelser og erfaringer som det er viktig å lytte til.". Du store verden, og hei og hå som den har gått framover på disse årene. Barnebøker og -bibeler er ikke å spøke med lenger. Selv for godt voksne.

Når foregangsskikkelser i norsk sammenheng er Dagny Kaul, Sturla Stålsett og Elisabeth Tveito Johnsen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar