torsdag 16. mai 2019

Kjeften

Jeg får passe meg. Så jeg ikke havner bak murene sammen med kriminelle og voldsforbrytere. For i vanvare å ha krenket noen med mine uhøytidelige raljeringer og verbale tankespinn. Vi har jo ytringsfrihet, men vi har også en straffelov som forbyr diskriminerende eller hatefulle ytringer. Det kan sågar straffes med inntil tre år for «å true eller forhåne noen, fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse, religion eller livssyn, homofile orientering, eller nedsatte funksjonsevne». Men, hvordan skal en enkel kar fra landet finne ut når prinsippene om ytringsfrihet og prinsippene om personvern kolliderer? Når er jeg truende og når viser jeg ringeakt? Er det best bare å holde kjeft?

Og la frykt eller velståendes trussel om straff vinne..?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar