torsdag 4. april 2019

Sterkt lys

Dess sterkere lys, jo mer ser jeg. Med mine gamle øyne, bak digitale brilleglass. Og jeg har lovprist Bremnes før og må bare gjøre det igjen; etter å ha oppdaget sangene hun framfører av Edvard Munchs dikt tonsatt av Bjørnstad. Både på Løsrivelse og Sunrise. For visst har jeg fra mine aller første arbeidsår i hovedstaden latt meg fascinere av Edvards malerier, men har hatt liten kunnskap om hans diktning. Vel kjenner jeg til Munchs mange selvportrett, men det kom likevel som en overraskelse at megaselvutlevereren Knausgård kuraterte en utstilling med flere av Munchs malerier, grafiske trykk og skulpturer som aldri før har vært utstilt. En overraskelse for oss ute i periferien.

Og en bedre sent enn aldri opplevelse om enn gjennom media...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar