fredag 12. april 2019

På tå

"Vi lister oss så stilt på tå når vi skal ut og røve. Vi røver bare det vi må, og det som vi behøver..", strofene fra Røvervisa av Egner faller meg så lett inn i hodet. I disse dager da "røverne" på Stortinget og i partitoppene viser oss sitt sanne jeg; den rå og utilslørte egoismen. Hvor det gjelder å tuske til seg mest mulig av fellesskapets goder og snike seg unna regler og lover. Om det er falske reiseregninger, bevisste trafikkforseelser eller budsjettoverskridelser i milliardklassen. Og skam er for dem bare en muslimfrontet realityserie i nrk og ikke noe de vil ta til seg. Som Tante Sofie synger: "Å huffamei å huffamei, jeg er så sint så fy!! For alt er bare tøys og tull i Kardemomme by! Hvis bare alle var som jeg –så ville alt bli bra. Men ingen andre er som meg –å langt i langt ifra. HUFF!".. Så er kanskje problemet vårt eget, egentlig. Det er vi som har valgt våre røvere! 
Og gjør det på nytt og på nytt igjen..!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar