søndag 3. mars 2019

Kalde kyster

Det var med stor interesse og innlevelse jeg først på 1960-tallet leste Helge Ingstads bok "Landet med de kalde kyster". Min far hadde kjøpt boka, en av få han så seg råd til å kjøpe. At han samtidig hadde et askebeger utformet som et isflak med en isbjørn på, ga næring til fantasi og leselyst. Senere fulgte jeg med på hva denne spennende herr Ingstad foretok seg videre i et langt liv, 101 år som han ble. Så gremmes jeg når jeg ser hvordan Forsvaret klarte å forlise fregatten KNM «Helge Ingstad» (F 313), navngitt etter nettopp oppdageren Helge Ingstad. At fregatten ikke kunne ligge til utskjemmelse i fjæresteinene, er greit. Den måtte opp. Koste hva det koste vil. Vel berget, burde den gått direkte til opphugging, etter min mening. Vraket vil koste milliarder å få i tjeneste igjen. Da hadde det vært bedre å bruke pengene på ny båt. Så kan jeg jo dra en fleip til fregattens nummer 313, som også er nummeret på skiltet på Donald Ducks bil, og navnet på en kriminell  hovedstadsgjeng. Synd at Ingstad ble kjent for nye mennesker gjennom et havari.

Han hadde fortjent bedre...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar