lørdag 6. april 2013

Kvalitetstid

I formiddag satte jeg meg en stund om bord i seilbåten. Den ligger i marinaen, noe nedsnødd etter de siste ukers snøfall tross ivrig måking fra min side. Så er det ikke lett å komme til med snøskufla heller mellom vanter, skjøter og fall, kick og lensetakler. Alt tauverk er frosset og stivt.

Ja ja, kaldt ble det å sitte der, for det meste å glane i salongveggene og kjenne båtens bevegelser. Og lese litt i ei bok om mat på sjøen, ironisk nok med oppskrifter tydelig myntet på sommer og skjærgård. Donaldbladene barnebarna for lengst har vokst fra og fagbøker i båtbiblioteket, fristet lite til ytterligere fordypning.

For meg er nordavinden beste seilvinden; kjølig, men kvass og sterk, stødig og pålitelig. Ref bildet. Nå vil jeg ha seilføre, ikke mer skiføre…

2 kommentarer:

  1. NÅ VIL JEG HA; hørt om gubben med tilnavnet STAPP-I-DEKK?
    Jeg vet/husker ikke hvem han var, men var velkjent av mine/våre? foreldre. Han hadde visstnok sitt daglige virke på ei skøyte/fiskebåt??? Var "velsignet" med ett heftig lynne, dundret ene benet sitt i dørken, gjentatte ganger, når hans vilje ble ignorert.
    Er usikker på om han vant frem ved sin adferd, men er verdt forsøket; kopiere.
    DA, ja da kommer kanskje sommeren.
    PS. Husk å kombinere "stappene" med heftige brøl; NÅ VIL JEG HA...SOMMMMMER
    DS. Med fare for å forårsake overskrift i lokalavis: Årets vinter forårsaket innleggelse på psykiatrisk.
    Gal mann i seilbåt innbragt av poli.....osv
    Empatisk hilsen K

    SvarSlett
  2. Hei og takk for kommentar til innlegget. Nei, jeg har ikke hørt om den gubben, men holder med ham i en ting, det er viktig å ville noe; hva det nå enn måtte være :-)
    Og med mitt (manglende)temperament blir det neppe noen politisak av ønsket om en snarlig sommer...
    Ha en fin lørdagskveld.
    Mvh Hans K

    SvarSlett