onsdag 13. juli 2011

Bygning

Har ofte smilt litt overbærende når jeg har sett turister som har stått og fotografert kirka i Brønnøysund. Hvilken interesse kunne de ha av å ha et bilde av en fremmed kirke? Var de spesielt religiøse eller kanskje samlere som samlet på kirker i den forstand at de bare må ha bilde av alle kirkene i et sogn, en by eller en kommune? For så i sene vinterkvelder å se gjennom samlingen og glede seg over at den er fullkommen; alle kirkene er der!
Jeg er ingen samler, men med alderen har jeg fattet interesse for bygninger og arkitektur, av en eller annen grunn. Så ser jeg en spesiell kirke, må jeg fotografere den. Og se på form, farge og beliggenhet med mer når det passer sånn. Det sies at vettet kommer med alderen…
Bildet viser Tärna kirke i Tärnaby i Sverige, bygd i 1898 da den gamle kirken på stedet ble revet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar